Directeur MarneVeenstra licht overname van werkzaamheden Zalsman Groningen toe
Op 2 december werd bekend dat MarneVeenstra de werkzaamheden van handelsdrukkerij Zalsman Groningen zal voortzetten. Hierover was overeenkomst bereikt met de curator, nadat Zalsman Groningen op 26 november failliet was verklaard. PRINTmatters sprak Guus Sligter, directeur-eigenaar van MarneVeenstra, over deze nieuwe situatie.
Een belangrijke vraag: wat neemt MarneVeenstra precies over van Zalsman Groningen?
‘Het is geen bedrijfsovername. Wij nemen de werkzaamheden van het gefailleerde Zalsman Groningen over, voor zover de klanten van Zalsman Groningen daar natuurlijk behoefte aan hebben. Het is nu uiteraard nog te vroeg om te kunnen melden of alle productie naar ons overgaat, of een deel van de productie. Ook de vraag of - en in welke mate - wij medewerkers van Zalsman Groningen in dienst nemen is nog veel te vroeg om te beantwoorden. Dat is deels ook weer afhankelijk van de vraag hoeveel klanten ervoor kiezen om naar ons als nieuwe leverancier over te gaan.’
‘De lopende drukwerkopdrachten van Zalsman Groningen worden in december ter plaatse afgewerkt. Daarna worden de werkzaamheden - van de klanten die er dus voor kiezen om naar ons over te gaan - bij ons ondergebracht. Qua productie beschikken wij bij MarneVeenstra zelf al over voldoende personeel om het drukwerk van Zalsman Groningen over te nemen. Maar er zullen zeker voormalige medewerkers van Zalsman Groningen zijn die wij qua vakkennis, bijvoorbeeld op het vlak van ordermanagement, hier goed kunnen gebruiken. En wat betreft de machines voor de grafische productie en nabewerking: wij zullen geen activa van Zalsman Groningen overnemen. MarneVeenstra beschikt over een compleet en modern uitgerust machinepark. Daaronder zijn een achtkleurenpers, een vierkleurenpers, uitgebreide afwerkingsmogelijkheden en diverse productieprinters voor digital printing en signage-toepassingen.’
Wat is MarneVeenstra voor grafisch bedrijf?
‘MarneVeenstra is als producent en leverancier over de volle breedte actief in grafische communicatie. Wij verwerken bijna 30.000 orders per jaar, qua volume onder te verdelen in 50% offset, 20% digital printing en 30% signing, inclusief signmontage. 40% van al die orders komt geautomatiseerd binnen via klantportals. Ook beschikken wij over een ontwerpafdeling en kunnen klanten gebruik maken van door ons aangeboden warehousing.’
MarneVeenstra is door de jaren heen behoorlijk gegroeid. Hoe is dat zo gekomen?
‘Dat klopt. Wij hanteren een langjarige groeistrategie, zeker ook door overnames. Bijna vijftig mensen werken vanuit onze vestigingen in Groningen (2) en Zwolle. MarneVeenstra is ontstaan door een overname in 2019 van WM Veenstra door De Marne. WM Veenstra was al actief vanuit de stad Groningen en regionaal een bekende speler. De Marne is in 1909 ontstaan in Leens, een dorp in het uiterste noorden van de provincie Groningen. Het fusiebedrijf ging verder vanuit de locatie van Veenstra in Groningen. Twee jaar eerder, in 2017, had De Marne ook al RCG grafimedia overgenomen. RCG grafimedia fungeert als een zelfstandig label binnen de groep, vanuit een eigen locatie, elders in de stad Groningen. Verder hebben wij deze eeuw meerdere keren kleinere overnames gedaan.’
Waarom heeft u bij de curator uw interesse kenbaar gemaakt om de werkzaamheden van Zalsman Groningen over te nemen?
‘Zalsman drukte en printte handelsdrukwerk op het 36/52 en 50/70 papierformaat. Ook wij bedienen die 50/70-markt, daar waar veel grafische bedrijven op het 70/100-formaat zijn overgegaan. Dat sluit dus heel mooi bij ons aan. De diversiteit van met name kleinere opdrachten vereist een bepaald type bedrijfsvoering. Daarnaast past de overname van de werkzaamheden van Zalsman Groningen binnen onze groeistrategie. Wij willen als MarneVeenstra graag verder doorgroeien.’
U bent al sinds 1993 directeur-eigenaar van De Marne, en sinds 2019 van het fusiebedrijf MarneVeenstra. De printmediasector is natuurlijk veranderd in die 31 jaar. Hoe ziet u in deze markt de verdere toekomst van MarneVeenstra?
‘Door het faillissement van Zalsman zien wij dat drukwerk en het hebben van een betrouwbare leverancier van communicatiemiddelen van groot belang kan zijn voor de bedrijfsprocessen bij afnemers. Dit wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd, maar dat is het niet. Het blijkt belangrijk om te werken met levensvatbare en stabiele leveranciers. Juist op dat punt kunnen wij het verschil maken. Een leverancier die werkt aan zijn eigen ontwikkeling kan zijn afnemers verder helpen. Uiteindelijk ben je partners van elkaar.’
Tekst: Wim Danhof
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox